Parel in het groen

In een doodlopende straat, omringd door hoge naaldbomen, staat het huis van Lieselot en Jens. Architect Nicolas Mossoux van Mossoux Architecten ontwierp een uitgestrekte woonst en wou gevelstenen die de horizontaliteit van zijn ontwerp nog meer zouden benadrukken. Hij raadde de bewoners aan om voor de lange en smalle lichtgrijze gesmoorde handvormsteen Quarts te kiezen en slaagde daarmee in zijn missie.

In een doodlopende straat, omringd door hoge naaldbomen, staat het huis van Lieselot en Jens. Architect Nicolas Mossoux van Mossoux Architecten ontwierp een uitgestrekte woonst en wou gevelstenen die de horizontaliteit van zijn ontwerp nog meer zouden benadrukken. Hij raadde de bewoners aan om voor de lange en smalle lichtgrijze gesmoorde handvormsteen Quarts te kiezen en slaagde daarmee in zijn missie.

Quarts Handvorm

  • Uitzichtkenmerken

    De stenen worden gevormd door het werpen van klei in een mal. Ze vertonen de typische onregelmatige vormen en nerven van oude, handgevormde stenen.

    Kleur

    Kleurtint

    Grijs genuanceerd

    Oppervlaktetextuur

    Generfd, fijn bezand

    Aspect

    Mat

  • Kleurtint

    Grijs genuanceerd

  • Fabrikant

    Heylen Ceramics

  • Formaten

    240x100x40

image of

Ze hadden bouwgrond gekocht in een naaldbos in Bonheiden en droomden van een unieke hedendaagse woning met een rustige uitstraling en een dunne lijn tussen binnen en buiten.

Nicolas Mossoux

Architect

De vele hoge dennenbomen die het perceel omringen, inspireerden de jonge architect. Hij ontwierp een hedendaagse woning met fantastische uitzichten op het groen en gaf het grote (schuif)ramen, verschillende terrassen en een patio zodat de bewoners optimaal kunnen genieten van het buitenleven. Binnen wisselen plafonds in verschillende hoogtes met elkaar af en zorgt een vide voor de nodige luchtigheid.

image of

Horizontaliteit versus verticaliteit

“Ik vond dat het huis niet moest opgaan in het bos, maar er subtiel mocht uitspringen. Dat het massief en robuust mocht zijn en dat we de verticaliteit van de bomen het best konden doorbreken door het huis veeleer horizontaal te maken.” Om dat resultaat te bereiken was de keuze van de baksteen cruciaal. Nicolas vergezelde zijn vrienden naar de showroom van Heylen Ceramics en ging samen met hen verschillende referentieprojecten bekijken. “Van bij het begin stond vast dat de buitengevels grijs moesten zijn. Ik heb Lieselot en Jens om verschillende redenen in de richting van deze handgevormde Quarts gestuurd: de lange, smalle vorm van de steen mondt uit in lange stroken wat de horizontaliteit van het ontwerp in de verf zet

image of

Lichtgrijze tint

Donker schrijnwerk is al even een trend en ook Lieselot en Jens zijn er duidelijk fan van. Het zwart aluminium vormt een mooi contrast met de lichtgrijze bakstenen, temeer omdat de muren dankzij de ton-sur-ton voegmortel heel egaal ogen. “De zwarte verticale lamellen zijn dan weer een knipoog naar de hoge bomen”, zegt Nicolas. Bovendien gaat deze baksteen twee keer in de oven en wordt hij gesmoord, wat hem een natuurlijke lichtgrijze tint geeft die heel mooi uitkomt tegen de vele groenschakeringen van het bos.

image of

Feeëriek bosplaatje

De Quarts heeft een ruwe oppervlakte doordat hij handgevormd is. “Dat geeft karakter aan een woning en zorgt voor schaduwvorming. Dat komt de massiviteit van het gebouw ten goede”, gaat Nicolas verder en hij somt nog enkele troeven op. Dat de baksteen weinig vocht opneemt, tijdloos oogt en het jaar rond -ook op de donkerste dagen- oplicht bijvoorbeeld. “We hebben het grijs doorgetrokken in de aanleg van de tuin, met grind en terrassen en een oprit van beton”, besluit hij. Dat maakt dit feeërieke bosplaatje af.